Film z tego zagadnienia można obejrzeć na naszym kanale na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=eCBIJiBvjww&t=185s
W takiej sytuacji urząd skarbowy będący jednocześnie wierzycielem tych zobowiązań wszczyna postępowanie egzekucyjne celem ich przymusowego ściągnięcia. Egzekucja odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2018r., poz. 1314 ze zmianami). Oczywistym jest też to, że organ egzekucyjny będzie chciał jak najszybciej oraz jak najniższym kosztem wyegzekwować zaległości od dłużnika. Trzeba przy tym pamiętać, że każdy zastosowany środek egzekucyjny, o którym podatnik został zawiadomiony, przerywa bieg terminu przedawnienia zaległości podatkowych. A termin ten biegnie na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny.
Zatem czy podatnik może coś w tej sytuacji zrobić, skoro wierzytelności te zostały już przez urząd skarbowy zajęte?
Odpowiedzi należy szukać w przepisie art. 13 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zgodnie z którym na wniosek podatnika i ze względu na jego ważny interes organ egzekucyjny może zwolnić - na czas oznaczony lub nieoznaczony - z egzekucji w całości lub części określone składniki majątkowe zobowiązanego. Istnieje zatem możliwość, aby organ egzekucyjny na wniosek posiadającego zaległości podatnika zwolnił między innymi zajęty rachunek bankowy lub wierzytelność u kontrahenta, a nawet uchylił oba zajęcia. Jak należy rozumieć ważny interes podatnika, którego wystąpienie warunkuje zastosowanie powyższego przepisu? Może to być na przykład niezależna od podatnika przyczyna powstania zaległości podatkowej, dotychczasowa „historia” regulowania zobowiązań podatkowych, a na pewno bieżąca sytuacja finansowa i majątkowa podatnika i jego rodziny, w powiązaniu oczywiście ze skutkiem jaki wywoła zajęcie tych wierzytelności. W tym miejscu wskazać trzeba na przepis art. 7 § 2 przedmiotowej ustawy z którego wynika, iż organ egzekucyjny spośród kilku środków prowadzących bezpośrednio do wykonania obowiązku musi stosować środki najmniej uciążliwe dla zobowiązanego. Organ egzekucyjny ocenia więc „uciążliwość” zastosowanego środka egzekucyjnego oraz wagę interesu strony w zwolnieniu spod egzekucji wierzytelności przez pryzmat charakteru postępowania egzekucyjnego, którego celem jest doprowadzenie do przymusowego wykonania zaległego zobowiązania podatkowego. Nie ma zatem co liczyć na to, że zwolnione zostaną w całości wszystkie rachunki bankowe, czy też wierzytelności u wszystkich kontrahentów, albowiem zakres zwolnienia nie może być sprzeczny z samym celem egzekucji. Jeżeli organ zdecyduje się na zwolnienie zajęcia wierzytelności, może dokonać tego również w części (na przykład w 40%), a zatem w podstawowym jedynie zakresie umożliwiającym kontynuowanie działalności gospodarczej, z której to zazwyczaj przychód stanowi główne źródło zaspokojenia zaległości podatkowych. Zwolnienie zajęcia w części – opierając się na powyższym przykładzie - polega na tym, że kontrahent będzie przekazywał na rzecz organu egzekucyjnego 60% wierzytelności, a na rzecz podatnika jedynie 40%. Natomiast bank będzie udostępniał podatnikowi wyłącznie 40% środków znajdujących się na rachunku bankowym i oprócz tego zwalniać będzie - na podstawie każdorazowo przedkładanych dokumentów - środki pieniężne na wskazane wcześniej cele, które musi zwolnić z mocy samego prawa. Jednocześnie zwolnienie z zajęcia nie musi być ustanowione na czas nieokreślony co oznacza, że organ egzekucyjny może podjąć decyzję o zwolnieniu wierzytelności z zajęcia do określonego dnia, dając tym samym podatnikowi możliwość „złapania oddechu” i kontynuowania działalności gospodarczej, choćby w ograniczonym zakresie.
Jednocześnie może zdarzyć się sytuacja, w której organ egzekucyjny dokona zajęcia zarówno wierzytelności z rachunku bankowego, jak i u kontrahenta. Pamiętać wtedy trzeba, aby wystąpić z wnioskiem odnośnie obu zastosowanych środków egzekucyjnych, gdyż zwolnienie w części lub nawet w całości zajęcia wierzytelności wyłącznie u kontrahenta nie będzie skuteczne, gdyż kontrahent ten może przekazać środki finansowe na zajęty rachunek bankowy podatnika. Natomiast samo odblokowanie zajętego rachunku bankowego nie ma sensu w sytuacji, gdy nie zostaną zwolnione wierzytelności u kontrahenta, które miały wpłynąć właśnie na ten rachunek bankowy.
Autor: Dariusz Kujawski, doradca podatkowy (nr wpisu 13010)
Wiceprezes Zarządu Kancelarii Podatkowo-Księgowej Taxologika
Aktualizacja na dzień 03.07.2024r.
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum w Szczecinie
KRS: 0000739756
Kapitał zakładowy: 20 000 zł - w pełni opłacony
ING Bank Śląski S.A.:
PL 82 1050 1559 1000 0090 8040 0121
e-mail: biuro@taxologika.pl
tel. 503 05 04 05, tel. 502 209 208
Taxologika sp. z o.o.
Spółka doradztwa podatkowego
ul. Teofila Firlika 19 lok. 112
71-637 Szczecin
Godziny otwarcia : pon - pt : 8:30 - 16:30
NIP: 955-247-16-47
REGON: 380647394
Copyrights © 2018-2024 Taxologika sp. z o.o.
Znajdź nas w mediach społecznościowych: